kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۷۲۶
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۵

 سردار قریشی:‌۱۴۰ هزار خادم، از زوار راهیان نور میزبانی می‌کنند

فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج گفت: جهت میزبانی هرچه بهتر و شایسته از زوار راهیان نور، ۱۴۰ هزار نفر به عنوان خادمان سرزمین‌های نور سازماندهی شدند.
 
 
 
سردار سید قاسم قریشی روز چهارشنبه در نشست خبری گفت: پیروزی رزمندگان در دفاع مقدس در برابر دشمنی که از حمایت شرق و غرب برخوردار بود، با حضور و پشتیبانی ملت صورت گرفت و سبب شد تلاش دشمن برای تکه تکه کردن کشورمان با شکست مواجه شود.
به گزارش ایرنا، وی افزود: نقشی که دفاع مقدس در تعالی کشور و فرهنگ ایستادگی در برابر دشمن ایفا کرده است، موجب شد تا امروز دشمنان به خود اجازه ندهند به صورت مستقیم علیه کشورمان حمله کنند.
سردار قریشی با بیان اینکه هرلحظه از دفاع مقدس درس‌های بسیاری برای مدیریت و اداره کشور دارد گفت: اعزام زوار به راهیان‌ نور را در تمام طول سال انجام داده‌ایم که از ابتدای امسال تاکنون ۷۷۰ هزار نفر در مناطق عملیاتی دفاع مقدس میزبانی شده‌اند. فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج اضافه کرد: جهت میزبانی هرچه بهتر و شایسته از زوار راهیان نور، ۱۴۰ هزار نفر به عنوان خادمان سرزمین‌های نور سازماندهی شدند که با توجه به استقبال اقشار مختلف جامعه همه توان خود را به کار خواهیم بست تا میزبان خوبی باشیم. با این وجود بسیج‌های دانش‌آموزی، دانشجویی و طلاب باید تلاش خود را برای پذیرایی از زائران سرزمین‌های نور افزایش دهند چرا که تعداد زوار این قشر بیشتر هستند.
وی افزود: برای استمرار روحیه جوانمردی، مقاومت و پهلوانی هر لحظه و هر صحنه از دفاع مقدس‌مان سرشار از الگوهایی است که سرشار از درس‌های برای ملت و به ویژه جوانان است که اگر امروز در بخش‌های مختلف کشور در بخش پزشکی در بخش مهندسی در بخش صنعت و در بخش‌های نظامی و ساخت سیستم‌های دفاعی همه این‌ها الگو گرفته از دفاع مقدس و ریشه آن در دفاع مقدس قرار دارد.
سردار قریشی با بیان این که جوانان و نوجوانانی که حضور در سرزمین‌های نور حضور پیدا می‌کنند شاهد تحول در زندگی معنوی و شخصی‌ آنها هستیم گفت: هم در نقشه‌هایی که در اجتماع و جامعه برعهده می‌گیرند شاهد تاثیر معنوی عمیق راهیان نور در این عزیزان هستیم. 
وی در ادامه گفت: با توجه به استقبال گسترده از راهیان نور، قرارگاه‌های راهیان نور سپاه و بسیج در استان‌ها و همچنین در اقشار مختلف دانش‌آموزی، دانشجویی، پزشکی به ویژه در جنوب و جنوب غرب  با همکاری و حمایت مردم و مسئولین همانند دفاع مقدس‌، اردوگاه‌ها، یادمان‌ها، مسیرها و محله‌ها را آماده حضور زائران کرده‌اند. 
سردار قریشی گفت: برای این که بتوانیم عزیزان ما که به عنوان زائرین سرزمین نور هستند بهتر خدمت رسانی کنیم بیش از ۱۴۰ هزار از جوانان عزیز ما در اقشار مختلف در تحت عنوان خادمین شهدا سازماندهی شدند که از بین این‌ها به تناسب نیاز گاهی ۱۰۰ تا ۱۵۰۰ یا ۲ هزار نفر برای پذیرایی، راهنمایی، امور خدماتی، انتظامی‌، فرهنگی و امنیتی را انجام دهند. البته از بین داوطلبین مردمی و همچنین سازماندهی توجیه و آموزش راویان روایت فتح و روایت صرف در نظر گرفته شده که  از داخل اتوبوس‌ها تا موقعی که به مقصد می‌رسند همچنین آماده‌سازی فضای فرهنگی و معنوی آنجا را انجام دهند.  وی افزود: با توجه به استقبال وسیع همه اقشار ما همه توان‌مان را به کار گرفتیم و به کار می‌گیریم که بتوانیم میزبانی خوبی را برای همه اقشار داشته باشیم البته بعضی از اقشار ما مثل بسیج دانش‌آموزی، بسیج دانشجویی و بسیج طلاب باید بیشتر تلاش کنند برای اینکه استقبال دانش‌آموزان و دانشجویان و همچنین طلاب و فرهنگیان برای بازدید از سرزمین‌های نور بیشتر است. 
سردار قریشی با بیان اینکه اقشار مختلف ما الزاماً این نیست که بسیجی باشند گفت: هر یک از اقشار که مایل باشند که به سرزمین نور اعزام شوند در خدمت آنها هستیم اما برای قشرهای دانش‌آموزی، دانشجویی‌، طلاب و فرهنگیان اردوگاه‌های اختصاصی در نظر گرفته شده همچنین با توجه به اینکه طی دو سه سال گذشته شاهد استقبال اعزام خانوادگی بودیم و بسیاری از زائرین با سواری‌های شخصی‌شان به صورت خانوادگی در اردوهای راهیان نور شرکت می‌کنند و هر سال هم تعداد آنها بیشتر می‌شود که  تدبیری اندیشیده شده که بتوانیم به صورت خانوادگی هم از عزیزان که حضور پیدا می‌کنند پذیرایی کنیم. وی یادآور شد: البته کسانی که امکان آن را دارند که با سواری‌های شخصی خود به صورت خانوادگی حضور پیدا کنند برای اعزام راحت‌تر هستند چرا که از جهت کمبود وسیله نقلیه عمومی ما دچار مشکل هستیم  لذا ما هم امکان‌پذیرایی خانوادگی را در آنجا فراهم کنیم.
سردار قریشی با بیان این که استقبال بسیار وسیعی به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان از رزمایش‌ها در منطقه داشتند گفت:  بر اساس آماری که ما گرفتیم و نظرسنجی‌هایی که صورت دادیم در مناطق عملیاتی در خرمشهر، اهواز، آبادان در پادگان شهید حبیب‌اللهی در جنوب و در غرب هم در کردستان، کرمانشاه و ارومیه و شهرهای مختلف رزمایش‌های رزمی و فرهنگی را پیش‌بینی کرده‌ایم که امسال گسترده‌تر برگزار خواهیم کرد که بتوانیم پاسخگوی درخواست عزیزان باشیم.
وی افزود:  یکی دیگر از اقدامات ارزشمند برگزاری نمایشگاه‌های هوافضا، نیروی دریایی و نیرو زمینی است که با توجه به استقبال عزیزان دستاوردهای نیرو هوائی در این مناطق به نمایش گذاشته می‌شود. با توجه به این که در سال گذشته هم این کار را انجام داده‌ایم اردوهای تلفیقی بین اردوهای پیشرفت و اردوهای راهیان نور را داشته باشیم.  سردار قریشی ادامه داد: در سال گذشته ما بیش از دو میلیون و ۹۲۷ هزار نفر اعزام به اردوهای مظاهر پیشرفت داشتیم که با توجه به اینکه ما ۴۷۴ از مظاهر پیشرفت در کشورمان رو شناسایی کرده‌ایم. در مناطقی که ممکن باشد ما بحث تلفیق هم داریم که همزمان بتوانیم بهتر از این اعزام‌ها بهره‌مند شویم. وی گفت: با توجه به اینکه نیاز به تعمیق ارزش‌های راهیان نور بیشتر حس می‌شود و  همچنین درخواستی که اقشار مختلف داشتند یکی از اتفاقاتی که از سال گذشته آغاز کرده‌ایم و امسال گسترش داده‌ایم اعزام اردوهای رویداد محور است. مثلا برای دانشجویان روز شهادت شهید علم الهدی رو پیش‌بینی کردیم. برای دانش‌آموزان روز شهادت شهید محمد‌حسین فهمیده  یا برای کارمندان شهید حسن موحدین و برای کارگران و به اصطلاح کارخانه‌های شهید عبدالحسین برونسی یا اصناف و بازاریان شهید سید مجتبی‌هاشمی در نظر گرفته شده است. البته بعضی از رویدادها ملی هستند مثلاً برای آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل روز شهادت شهید مهدی باکری فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا برای اصفهان سالروز شهادت شهید حسین خرازی یا برای قم شهید زین‌الدین است. 
سردار قریشی گفت: از جهت سن زائرین سال گذشته بالای ۷۵ نزدیک به ۸۰ درصد از زائرین ما در همه اقشار داشتیم اما امسال بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد جوان بودند بر همین اساس پیش‌بینی می‌کنیم که با وجود که  سن در ایران بالا رفته ولی زائرین ما جوانان باشند. وی درباره بحث ایمنی زائران گفت: سال گذشته با وجود که ما اعزام چند میلیونی به سرزمین نور داشتیم یک مورد تصادف هم نداشتیم این به جهت رعایت مسائل ایمنی که از ابتدای سال تا به حال در اعزام راهیان نور وجود داشت البته خود رانندگان هم رعایت کردند.
سردار قریشی با بیان این که رهبر معظم انقلاب راهیان نور را به عنوان یک فناوری فرمودند و  فرمودند یک معدن و ثروت طلا و یک معدن طلا برای ملت ما است گفت: وظیفه داریم که این زمینه بهره‌مندی را فراهم کنیم که در خدمت مردم باشیم.